Financieel meerjarenbeeld
In onderstaande tabel staat een overzicht van alle financiële baten en lasten, zoals die zijn opgenomen in deze rapportage. In de tabel worden baten en lasten apart gepresenteerd.
Na de tabel geven wij de toelichtingen op alle financiële mutaties. Deze toelichtingen staan op alfabetische volgorde, maar er is geen indeling op baten en lasten. Elke wijziging wordt daarmee eenmalig ("netto") toegelicht.
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|
BATEN | tableCell14 | tableCell15 | tableCell16 | tableCell17 |
Primitieve begroting 2025-2028 | 154.350 | 198.247 | 166.373 | 154.948 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage 2025 | 3.991 | -29.415 | 2.149 | 3.208 |
Totale baten tot de kadernota | 158.341 | 168.832 | 168.522 | 158.156 |
Mutaties in deze kadernota (baten) | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 407 | 407 | 407 | 407 |
Budgetmutatie dividenduitkering sportbedrijf Ataro B.V. | -130 | -130 | -130 | -130 |
Dividend Alliander | -43 | -43 | -43 | -43 |
Verwachte compensatie loon- en prijsstijgingen gemeenschappelijke regelingen | 580 | 580 | 580 | 580 |
Totaal gemuteerde baten | 407 | 407 | 407 | 407 |
Totale baten tot en met de kadernota | 158.748 | 169.239 | 168.929 | 158.563 |
tableCell19 | tableCell20 | tableCell21 | tableCell22 | tableCell23 |
LASTEN | tableCell26 | tableCell27 | tableCell28 | tableCell29 |
Primitieve begroting 2025-2028 | 161.944 | 204.609 | 173.341 | 160.939 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage 2025 | 4.349 | -29.311 | 1.864 | 2.766 |
Totale lasten tot de 1e VGR | 166.292 | 175.298 | 175.206 | 163.706 |
Mutaties in deze kadernota (lasten) | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.021 | 942 | 901 | 1.089 |
Bijdrage BVO DRAN doelgroepenvervoer | -18 | -24 | -27 | 78 |
Bijdrage BVO DRAN leerlingenvervoer | -21 | -18 | -9 | 74 |
Bijdrage GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | -8 | -8 | -8 | -8 |
Bijdrage GR MGR, module Onderwijs (RBL) | 11 | 11 | 11 | 11 |
Bijdrage GR MGR, modules binnen programma 6 | 278 | 278 | 278 | 278 |
Bijdrage GR ODRA | 28 | 28 | 28 | 28 |
Bijdrage GR SALD | 25 | 9 | 9 | 9 |
Bijdrage GR SDL - onderdeel RID | 122 | 122 | 122 | 122 |
Bijdrage GR SDL – RSD | 88 | 88 | 88 | 88 |
Bijdrage GR VGGM - onderdeel brandweer | 81 | 72 | 72 | 72 |
Bijdrage GR VGGM - onderdeel GGD | 90 | 59 | 59 | 59 |
Bijdrage GR VGGM onderdeel JGZ | 68 | 40 | 40 | 40 |
Bijdrage Zorg- en Veiligheidshuis | 7 | 15 | 22 | 22 |
Budgetmutatie bijdrage Veilig Thuis | 62 | 62 | 62 | 62 |
Budgetmutatie dienstverleningsovereenkomst (DVO) sportbedrijf Ataro B.V. | 124 | 124 | 124 | 124 |
Budgetmutatie formatie en inschaling griffie | 30 | 30 | 30 | 30 |
Plaatsen noodlokaal IKC de Wissel | 55 | 55 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 421 | 118 | 122 | 130 |
Aanbesteding en implementatie cloudapplicatie Schuldhulpverlening | 55 | 35 | 35 | 35 |
Actualisatie budget doorontwikkeling dienstverlening | 50 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie vervangingsinvesteringen voertuigen openbare werken | 0 | 0 | 0 | 8 |
Budgetmutatie formatie uitvoering Wet inburgering (Wi2021) | 83 | 83 | 83 | 83 |
Budgetmutatie versterking bibliotheekwerk | 133 | 0 | 0 | 0 |
Ondersteuning dorpsraden voor de uitwerking van dorpsplannen | 100 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoeksbudget IKC De Tamboerijn | 0 | 0 | 4 | 4 |
5. Financieel gezonde toekomst | -3.135 | -4.740 | -6.105 | -6.895 |
Financieel gezonde toekomst - beleidsmaatregelen | -675 | -1.725 | -2.635 | -3.170 |
Financieel gezonde toekomst - financieel technische maatregelen | -1.632 | -1.932 | -1.932 | -1.932 |
Financieel gezonde toekomst - inkomstenverhogende maatregelen | -828 | -1.083 | -1.538 | -1.793 |
Totaal gemuteerde lasten | -1.692 | -3.680 | -5.082 | -5.676 |
Totale lasten tot en met kadernota | 164.600 | 171.618 | 170.124 | 158.030 |
Resultaat voor bestemming | -5.852 | -2.379 | -1.195 | 533 |
ONTTREKKINGEN | ||||
Primitieve begroting 2025-2028 | 1.129 | 917 | 939 | 929 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage 2025 | -43 | 22 | -95 | -85 |
Onttrekkingen in deze kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen reserves | 1.086 | 939 | 844 | 844 |
TOEVOEGINGEN | ||||
Primitieve begroting 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoegingen in deze kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 1.086 | 939 | 844 | 844 |
Resultaat na bestemming | -4.766 | -1.440 | -351 | 1.376 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING MUTATIES IN DE EXPLOITATIE | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Bijdrage BVO DRAN doelgroepenvervoer | 18 | 24 | 27 | -78 |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2026-2029 van de BVO DRAN. In totaal dalen de kosten in alle jaren (tussen de € 23.000 en € 31.000). We zien wel verschillen in de verschillende onderdelen. Het Wmo-vraagafhankelijk vervoer laat een oplopend nadeel zien van afgerond € 38.000 naar € 47.000. Het Wmo-vervoer voor dagbesteding laat een voordeel zien van afgerond € 14.000 en het jeugdvervoer een voordeel van € 46.000 oplopend naar € 64.000. | ||||
Bijdrage BVO DRAN leerlingenvervoer | 21 | 18 | 9 | -74 |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2026-2029 van de BVO DRAN. De bijdrage voor het leerlingenvervoer daalt in 2026 met afgerond € 21.000 naar € 9.000 in 2028. Dit wordt veroorzaakt door een daling van het aantal en een efficiëntere inzet. | ||||
Bijdrage GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | 8 | 8 | 8 | 8 |
De bijdrage per inwoner 2026 voor het regiobureau en de vijf opgaven bedraagt € 8,63. Dit is een afname van € 0,38 ten opzichte van de begroting 2025-2028. De hoogte van de inwonerbijdrage is op verzoek van de deelnemende gemeenten verlaagd. De activiteiten binnen de opgaven blijven gelijk, met dien verstande dat voorstellen voor besparingen ook in deze begroting zijn verwerkt. De bijdrage voor de regionale energie strategie 2023-2030 (RES) dekken wij net als voorgaande twee jaren uit de middelen van de specifieke uitkering "Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid". De bijdrage voor the economic board (TEB) bedraagt € 1,07 per inwoner. Een stijging van € 0,03 ten opzichte van de begroting 2025. Hierbij is rekening gehouden met een verlenging voor de periode 2026-2030. In totaal een structureel voordeel van € 8.000 (programma 0 € 5.000 nadelig, programma 2 € 3.000 voordelig, programma 3 € 500 voordelig, programma 5 € 2.000 voordelig, programma 7 € 400 nadelig en programma 8 € 8.000 voordelig.) | ||||
Bijdrage GR MGR, module Onderwijs (RBL) | -11 | -11 | -11 | -11 |
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling MGR sociaal domein Centraal Gelderland voor de module RBL is geïndexeerd op basis van de septembercirculaire 2024. Dit betekent een stijging van afgerond € 11.000. | ||||
Bijdrage GR MGR, modules binnen programma 6 | -278 | -278 | -278 | -278 |
De bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling MGR sociaal domein Centraal Gelderland voor de modules WSP, WgSW, Contractmanagement Inburgeringstrajecten, inkoop en beheer zijn geïndexeerd op basis van de septembercirculaire 2024. Bij de module WgSW is rekening gehouden met de herverdeling op basis van het aantal arbeidsjaren per oktober 2024 en in de module WSP is rekening gehouden met aangepaste dienstverleningsovereenkomst a.g.v. de toevoeging van de submodule SROI (Social Return on Investment). Per saldo een stijging van € 278.000. | ||||
Bijdrage GR ODRA | -28 | -28 | -28 | -28 |
De begroting 2026 van de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen (ODRA) laat een hogere bijdrage zien van in totaal € 38.000. Voor de basistaken is dit een verhoging van € 22.000 en voor de aanvullende werkzaamheden een verhoging van € 16.000. Deze verhoging is grotendeels het gevolg van de indexering van het uurtarief met 3% in 2026. Voor de dekking halen wij een bedrag van € 11.000 uit de formatieruimte bij team VTH. Per saldo een voordeel in programma 0 van € 10.000, een nadeel in programma 2 van € 200, een nadeel in programma 7 van € 37.000 en een nadeel in programma 8 van € 300. | ||||
Bijdrage GR SALD | -25 | -9 | -9 | -9 |
De bijdrage aan het Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg (SALD) wordt voor Zevenaar structureel verhoogd met de prijsindex voor een bedrag van € 9.000. Daarnaast ramen we in 2026 eenmalig € 16.000 voor de inhuur van de projectleider E-depot, de digitale archiefbewaarplaats. | ||||
Bijdrage GR SDL - onderdeel RID | -122 | -122 | -122 | -122 |
We ramen de bijdrage aan SDL onderdeel RID conform de meerjarenbegroting 2026-2029. Dit gaat om de loon- en prijsindex; 3,8% voor loon en 2,4% voor prijs. | ||||
Bijdrage GR SDL – RSD | -88 | -88 | -88 | -88 |
De bijdrage aan de RSD op basis van actualisaties in de dienstverleningsovereenkomst neemt toe met € 88.000 structureel. De RSD voert op verzoek van gemeenten extra werkzaamheden uit die buiten de kerntaken vallen. Hiervoor werkt de RSD met dienstverleningsovereenkomsten. | ||||
Bijdrage GR VGGM - onderdeel brandweer | -81 | -72 | -72 | -72 |
De bijdrage in 2026 wordt op basis van de meerjarenbegroting van VGGM € 3.246.000. Dit bestaat uit een verhoging in verband met de loon- en prijsontwikkeling van 2,1% en 2,2% met een bedrag van € 121.000. In 2026 zien we een incidentele ophoging voor het project "Ik, wij samen de brandweer" van € 9.000. Als gevolg van de herverdeling van de brandweerbijdrage op basis van de OOV-verdeelsleutel zit er voor onze gemeente een voordeel in van € 49.000. Per saldo een structurele verhoging van € 72.000. | ||||
Bijdrage GR VGGM - onderdeel GGD | -90 | -59 | -59 | -59 |
De bijdrage aan VGGM voor het onderdeel GGD inclusief bevolkingszorg ramen we bij met de loon- en prijsontwikkeling voor een bedrag van € 46.000. Daarnaast stijgt de bijdrage vanwege het project Versterking bedrijfsvoering met een bedrag van € 13.000. De bijdrage voor het project Nu Niet Zwanger (NNZ) wordt gedekt uit het budget voor lokaal maatwerk en is budgettair neutraal. Tevens ramen we eenmalig in 2026 de bijdrage ten behoeve van het digitaal kinddossier voor € 31.000. | ||||
Bijdrage GR VGGM onderdeel JGZ | -68 | -40 | -40 | -40 |
We ramen de bijdrage aan VGGM voor de programma's jeugdgezondheidzorg inclusief het Rijksvaccinatieprogramma. Dit betreft de loon- en prijsontwikkeling en de mutatie wegens inwoneraantallen voor een bedrag van € 40.000. Tevens ramen we in 2026 eenmalig de kosten van het digitaal kinddossier voor € 28.000. | ||||
Bijdrage Zorg- en Veiligheidshuis | -7 | -15 | -22 | -22 |
De gemeentelijke bijdrage aan het Zorg- en Veiligheidshuis wordt verhoogd. Het gaat om een noodzakelijke ophoging zodat de continuïteit en kwaliteit van het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Arnhem gewaarborgd blijft. Aanleiding zijn de wegvallende POK-gelden vanaf 2028 en de stijgende operationele kosten. In de Coronaperiode heeft het rijk extra middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten om de dienstverlening aan kwetsbare inwoners te versterken. Ook het Zorg en Veiligheidshuis maakt gebruik van deze tijdelijk POK gelden. Daarnaast zijn de bijdragen van gemeenten de afgelopen 6 jaar niet verhoogd, ondanks inflatie en stijgende kosten. De bijdrage per inwoner stijgt van €0,61 in 2025 naar €1,09 in 2028. Het nadeel komt uit op € 7.250 in 2026, € 14.500 in 2027 en € 21.750 in 2028 en verder. | ||||
Budgetmutatie bijdrage Veilig Thuis | -62 | -62 | -62 | -62 |
De bijdrage voor Veilig Thuis wordt aangepast aan de begroting 2026-2029 van Veilig Thuis. De begroting 2026 stijgt met bijna € 62.500 ten opzichte van de raming voor 2025. Dit wordt naast de indexering veroorzaakt door een sterk verhoogde instroom. Verder is er ook sprake van extra personele inzet ten behoeve van het versterken van lokale teams. Het structurele subsidiebedrag komt nu uit op afgerond € 454.000. | ||||
Budgetmutatie dienstverleningsovereenkomst (DVO) sportbedrijf Ataro B.V. | -124 | -124 | -124 | -124 |
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders is geconstateerd dat de dienstverleningsovereenkomsten met Ataro B.V. niet kostendekkend zijn. Door onder andere kostenstijgingen op grondstoffen en personele lasten, die niet gecorrigeerd zijn middels de verstrekte indexatie, is een tekort ontstaan. Er is afgesproken dit te corrigeren. Voorgesteld wordt vanaf 2026 een bedrag beschikbaar te stellen voor dekking van de hogere kosten van de dienstverleningsovereenkomst. Het nadeel bedraagt € 124.000 structureel. | ||||
Budgetmutatie dividenduitkering sportbedrijf Ataro B.V. | -130 | -130 | -130 | -130 |
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders is afgesproken dat Ataro B.V. jaarlijks een bedrag van ten minste €100.000 als dividend uitkeert. Eventuele winsten uitkomend boven dit bedrag mag Ataro B.V. inzetten ter versterking van haar eigen vermogen, met een maximaal bedrag van € 450.000. In de begroting is rekening gehouden met een dividenduitkering van € 230.000. Gebaseerd op de uitkeringen de afgelopen jaren, waaronder € 101.000 ten behoeve van het jaar 2023, is het in de begroting opgenomen bedrag te hoog. Het nadeel bedraagt € 130.000 structureel. | ||||
Budgetmutatie formatie en inschaling griffie | -30 | -30 | -30 | -30 |
Wij passen de formatie en de bijbehorende salarissen aan, conform de functies zoals vastgesteld in het functieboek griffie 2018. Dit houdt verband met landelijke ontwikkelingen om de griffie beter te positioneren en te equiperen met als doel de gemeenteraad strategisch te adviseren en ondersteuning te bieden. In lijn met de afspraken met de werkgeverscommissie om de griffiersfunctie meer strategisch in te vullen valt deze functie met ingang van 2026 in schaal 14. We ramen structureel € 30.000 bij. | ||||
Dividend Alliander | -43 | -43 | -43 | -43 |
De Raad van Commissarissen van Alliander heeft in overleg met de aandeelhouders het dividendbeleid aangepast. Dit was noodzakelijk om te waarborgen dat het beleid passend blijft bij de omvangrijke maatschappelijke opdracht waar Alliander voor staat. Er komt een plafond van € 100 miljoen op de absolute dividenduitkering. Onze gemeente heeft een aandeel in Alliander van 0,45% hetgeen betekent dat de dividenduitkering maximaal € 450.000 bedraagt. In onze begroting hebben wij € 493.000 geraamd; derhalve ramen we € 43.000 structureel af. | ||||
Plaatsen noodlokaal IKC de Wissel | -55 | -55 | 0 | 0 |
IKC De Wissel heeft te maken met ruimtetekort en de beschikbare lokalen zijn nu onvoldoende om ruimte te bieden aan alle klassen. In het kader van onze wettelijke verplichting en in afwachting van de geplande nieuwbouw is het plaatsen van een noodlokaal noodzakelijk. Om dit mogelijk te maken is voor 2026 en 2027 een jaarlijks budget van € 55.000 nodig. | ||||
Verwachte compensatie loon- en prijsstijgingen gemeenschappelijke regelingen | 580 | 580 | 580 | 580 |
In de kadernota zijn de bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen geraamd inclusief de loon- en prijsstijgingen voor het jaar 2026. In de gemeentebegroting wordt deze compensatie pas na de meicirculaire in de begroting verwerkt. Hierdoor ontstaat nu in de kadernota een te negatief beeld. Daarom ramen wij nu in een stelpost de verwachte compensatie voor lonen en prijzen van de gemeenschappelijke regelingen. Samenvattend betekent dit dat de stijging van de bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen van € 800.000 voor een bedrag van € 580.000 wordt gecompenseerd. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Aanbesteding en implementatie cloudapplicatie Schuldhulpverlening | -55 | -35 | -35 | -35 |
In het kader van de voortdurende verbetering van onze schuldhulpverleningsprocessen en de digitalisering daarvan, is het noodzakelijk om een nieuwe applicatie aan te besteden die deze processen effectief ondersteunt. Het huidige contract met de leverancier kan niet verlengd worden, aangezien de leverancier stopt met de ondersteuning van het huidige, gedateerde product en het bestaande contract mag niet meer verlengd worden. Daarom is het noodzakelijk dat er een nieuwe, moderne oplossing die als cloudapplicatie beschikbaar komt. | ||||
Actualisatie budget doorontwikkeling dienstverlening | -50 | 0 | 0 | 0 |
Het uitgangspunt voor ons handelen is altijd onze inwoner. Bij het optimaliseren van onze processen leggen we de ‘reis’ af die onze inwoner maakt bij het aanvragen van een product of dienst. Hier komen concrete verbeterpunten uit waarmee we aan de slag gaan. Zo sluit het proces daarna niet alleen beter aan bij de behoefte, maar is het ook efficiënter ingericht. De expertise die hiervoor nodig is hebben we graag ‘in huis’. In 2025 leiden we een eerste lichting collega’s op. Om te zorgen dat we door de hele organisatie voldoende opgeleide medewerkers hebben, vragen we éénmalig €50.000,- voor 2026. | ||||
Actualisatie vervangingsinvesteringen voertuigen openbare werken | 0 | 0 | 0 | -8 |
De budgetten voor vervangingsinvesteringen voor openbare werken hebben we doorgenomen. Voorgesteld wordt de noodzakelijke auto (in 2028) welke specifiek gebruikt zal worden voor begraven te vervangen. De totale investering bedraagt € 80.000. Deze wijzigingen leiden tot structurele lasten vanaf 2029 van € 8.000. | ||||
Budgetmutatie formatie uitvoering Wet inburgering (Wi2021) | -83 | -83 | -83 | -83 |
De gemeente heeft inburgeringsconsulenten in dienst om de inburgeringsplichtigen te begeleiden bij hun traject. Het aantal inburgeraars is sinds de inwerkingtreding van de Wi2021 sterk gestegen, maar de formatie van de inburgeringsconsulenten is hetzelfde gebleven. De caseload van de inburgeringsconsulenten is te groot en er zijn wachtlijsten voor de start van de inburgering waardoor inburgeraars langer een beroep doen op de bijstandsuitkering. Om dit te voorkomen is uitbreiding van de formatie noodzakelijk. Om de formatie hiervoor aan te passen vragen wij een bedrag van structureel € 83.000. | ||||
Budgetmutatie versterking bibliotheekwerk | -133 | 0 | 0 | 0 |
Het Rijk stelt via de algemene uitkering (Doeluitkering - septembercirculaire 2024) voor 2025 en 2026 extra middelen beschikbaar voor versterking bibliotheekwerk € 133.000). In voorgaande jaren zijn hiervoor van het Rijk specifieke uitkeringen ontvangen en ingezet. De verwachting is dat de extra bijdrage structureel in de algemene uitkering opgenomen wordt om gemeenten in staat te stellen, na de invoering, te voldoen aan de wettelijke zorgplicht. | ||||
Ondersteuning dorpsraden voor de uitwerking van dorpsplannen | -100 | 0 | 0 | 0 |
Door uw raad is voor de jaren 2024 en 2025 een bedrag van € 100.000 per jaar beschikbaar gesteld voor het opstellen van dorpsplannen. In 2024 is er helaas nog geen gebruik van gemaakt, wegens vertraging in het proces. Wij vragen daarom nu om de gelden die in 2024 niet zijn besteed, opnieuw beschikbaar te stellen in 2026. Voor 2025 zijn er al aanvragen binnen en zal het beschikbare budget worden besteed. Wij verwachten dat er in 2026 ook aanvragen zullen komen en het budget besteed zal worden. | ||||
Onderzoeksbudget IKC De Tamboerijn | 0 | 0 | -4 | -4 |
Voor de onderzoekskosten voor de herhuisvesting van IKC De Tamboerijn vragen wij een investeringsbudget aan. Wij verwachten dat dit onderzoek naar de wenselijkheid en haalbaarheid van de beoogde locatie in 2026 waarschijnlijk € 150.000 gaat kosten. | ||||
5. Financieel gezonde toekomst | ||||
Financieel gezonde toekomst - beleidsmaatregelen | 675 | 1.725 | 2.635 | 3.170 |
In deze wijziging is het totaalbedrag opgenomen aan voorgestelde beleidsmaatregelen. In de bijlage treft u per maatregel de onderbouwing aan. | ||||
Financieel gezonde toekomst - financieel technische maatregelen | 1.632 | 1.932 | 1.932 | 1.932 |
In deze wijziging is het totaalbedrag opgenomen aan voorgestelde financieel-technische maatregelen. In de bijlage treft u per maatregel de onderbouwing aan. | ||||
Financieel gezonde toekomst - inkomstenverhogende maatregelen | 828 | 1.083 | 1.538 | 1.793 |
In deze wijziging is het totaalbedrag opgenomen aan voorgestelde inkomstenverhogende maatregelen. In de bijlage treft u per maatregel de onderbouwing aan. | ||||
Totaal mutaties | 2.099 | 4.087 | 5.489 | 6.083 |