Onderwijskansenbeleid In 2026 werken we samen met schoolbesturen en peuteropvang aan de doelstellingen uit het onderwijskansenplan 2024-2028. Voor het onderwijskansenbeleid ontvangen we een specifieke doeluitkering van het Rijk. Vanaf 2026 ontvangen we hierop een korting van 10%. Hiermee is in het uitvoeringsplan rekening gehouden. Conform de wet zetten we de middelen ten eerste in voor de voorschoolse educatie voor peuters die vanwege hun thuisomgeving meer ondersteuning nodig hebben. Daarnaast zetten we in op taalprojecten op school, in de zomervakantie en activiteiten waarbij de ouders begeleid worden om met hun kind thuis met taal bezig te zijn. We zetten in op bewezen effectieve interventies en monitoren op voortgang op de doelstellingen uit het onderwijskansenplan. De scholen hebben zelf de taak passend onderwijs en ondersteuning te bieden. Hierbij hoort ook de ondersteuning bij sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Is er sprake van problematiek in het kind zelf, zoals bijvoorbeeld psychiatrische problematiek, dan is jeugdzorg aan de orde. Is er sprake van thuisproblematiek, opvoedingsondersteuning dan biedt de maatschappelijk werker op school laagdrempelig advies en hulp. Voor het maatschappelijk werk op school vragen we om continuering van financiering, Een voorstel hiervoor vindt u terug bij hoofdstuk 6 Sociaal domein. Onderwijshuisvesting Voor IKC De Wissel worden de laatste onderzoeken van de definitiefase in 2025 afgerond, met een raadsvoorstel voor het definitieve plan en budget verwacht in najaar 2025. Bij een positief raadbesluit kan het schoolbestuur als bouwheer starten met de ontwerpfase. Deze zal doorlopen in 2026 en 2027. De gemeente is verantwoordelijk voor het slopen van het huidige pand op de Vincent van Goghstraat 4 en het bouwrijp opleveren. Vanwege de verwachte aanwezigheid van vleermuizen kan op z'n vroegst in najaar 2026 gesloopt worden. De Taalschool zal dan ook moeten verhuizen. Binnen de regio is aangegeven dat de voorkeur naar een nieuwe locatie binnen de kern Zevenaar uitgaat. Er wordt voor een tijdelijke oplossing voor maximaal 4 jaar gezocht. Binnen Zevenaar is geen geschikt maatschappelijk vastgoed beschikbaar. Er wordt gekeken naar commercieel vastgoed dat bij voorkeur vanaf begin schooljaar 2026/2027 beschikbaar is. Vanaf najaar 2025 is de verwachting dat het onderzoek voor het herhuisvesten van IKC De Tamboerijn gestart kan worden. Hiervoor is nieuw onderzoekskrediet noodzakelijk. Deze onderzoeken voor de wenselijkheid en haalbaarheid van de beoogde locatie zullen in 2026 doorlopen. Eind 2025/begin 2026 zal er naar verwachting een beslissing worden genomen over nieuwe huisvesting voor Heerenmäten/Zonegge. Daarna kan het schoolbestuur in 2026 starten met de ontwerpfase. Hiervoor is al (een gedeelte van) het voorbereidingskrediet gereserveerd. Dit wordt middels een apart raadsvoorstel gevraagd beschikbaar te stellen. Wanneer het IHP 2025-2050 wordt vastgesteld zal de uitvoering hiervan in de meerjarenbegroting moeten worden verankerd. Ook wordt er een vinger aan de pols gehouden m.b.t. de ontwikkelingen op het gebied van woningbouw. Als er meer/sneller woningen worden bijgebouwd dan verwacht, kan het zijn dat er ook sneller uitbreiding bij bestaande scholen gerealiseerd moet worden of dat er nieuwe scholen in nieuwe wijken moeten komen. Volwasseneneducatie We geven uitvoering aan het regionale programma volwasseneneducatie & aanpak versterking basisvaardigheden regio Midden Gelderland 2025-2028. Hierbij wordt het samenwerkingsverband van het in 2024 gecertificeerde Liemers Taalhuis verder doorontwikkeld. Om een zo passend mogelijk aanbod te hebben voor alle inwoners met een (digi)taalvraag. Hierbij krijgen we ondersteuning vanuit de regio en waarbij het aanbod wordt gefinancierd vanuit Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) middelen. Naast het Liemers Taalhuis spelen hierbij de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) ook een rol, deze taak wordt uitgevoerd vanuit de bibliotheek vestigingen. Daarnaast zal er in de kernen inzet zijn van een mobiel (bakfiets) punt. In de eigen organisatie begeleiden we medewerkers verder in het herkennen en doorverwijzen van inwoners met een (digi)taalvraag. Dit doen we door middel van de inzet van trainingen van het ROC Rijn IJssel in samenwerking met stichting Lezen en Schrijven. Leerlingenvervoer Ontwikkelingen als bijvoorbeeld de krapte op de arbeidsmarkt (chauffeurs te korten), het samen gaan van onderwijs (grotere reisafstanden voor leerlingen) en het groeiend aantal eenoudergezinnen (mindere invulling eigen verantwoordelijkheid ouders) beïnvloeden het leerlingenvervoer en het centrale doel van het verbeterplan doelgroepenvervoer 2024-2025: instroombeheersing (kostenreductie). |