Wat kost het?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
BATEN | ||||
Baten tot de kadernota | 120.392 | 121.252 | 121.647 | 122.631 |
Mutaties baten kadernota | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 407 | 407 | 407 |
Budgetmutatie dividenduitkering sportbedrijf Ataro B.V. | -130 | -130 | -130 | -130 |
Dividend Alliander | -43 | -43 | -43 | -43 |
Verwachte compensatie loon- en prijsstijgingen gemeenschappelijke regelingen | 580 | 580 | 580 | 580 |
Totaal mutaties baten kadernota | 407 | 407 | 407 | 407 |
Totaal baten na de kadernota | 120.798 | 121.659 | 122.054 | 123.038 |
LASTEN | ||||
Lasten tot de kadernota | 29.126 | 29.389 | 28.221 | 28.198 |
Mutaties lasten kadernota | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 146 | 146 | 146 | 146 |
Bijdrage GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bijdrage GR ODRA | -10 | -10 | -10 | -10 |
Bijdrage GR SDL - onderdeel RID | 122 | 122 | 122 | 122 |
Budgetmutatie formatie en inschaling griffie | 30 | 30 | 30 | 30 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 105 | 35 | 35 | 35 |
Aanbesteding en implementatie cloudapplicatie Schuldhulpverlening | 55 | 35 | 35 | 35 |
Actualisatie budget doorontwikkeling dienstverlening | 50 | 0 | 0 | 0 |
5. Financieel gezonde toekomst | -3.135 | -4.740 | -6.105 | -6.895 |
Financieel gezonde toekomst - beleidsmaatregelen | -675 | -1.725 | -2.635 | -3.170 |
Financieel gezonde toekomst - financieel technische maatregelen | -1.632 | -1.932 | -1.932 | -1.932 |
Financieel gezonde toekomst - inkomstenverhogende maatregelen | -828 | -1.083 | -1.538 | -1.793 |
Totaal mutaties lasten kadernota | -2.883 | -4.558 | -5.923 | -6.713 |
Totaal lasten na de kadernota | 26.243 | 24.831 | 22.297 | 21.485 |
Saldo voor bestemming | 94.556 | 96.828 | 99.757 | 101.553 |
Mutaties reserves | ||||
ONTTREKKINGEN | ||||
Onttrekkingen tot de kadernota | 436 | 436 | 262 | 262 |
Onttrekkingen kadernota | ||||
Totaal onttrekkingen kadernota | ||||
Totaal onttrekkingen na de kadernota | 436 | 436 | 262 | 262 |
TOEVOEGINGEN | ||||
Toevoegingen reserves tot de kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen kadernota | ||||
Totaal toevoegingen kadernota | ||||
Totaal onttrekkingen na de kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 436 | 436 | 262 | 262 |
Saldo na bestemming | 94.992 | 97.264 | 100.019 | 101.815 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Bijdrage GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | -5 | -5 | -5 | -5 |
De bijdrage per inwoner 2026 voor het regiobureau en de vijf opgaven bedraagt € 8,63. Dit is een afname van € 0,38 ten opzichte van de begroting 2025-2028. De hoogte van de inwonerbijdrage is op verzoek van de deelnemende gemeenten verlaagd. De activiteiten binnen de opgaven blijven gelijk, met dien verstande dat voorstellen voor besparingen ook in deze begroting zijn verwerkt. De bijdrage voor de regionale energie strategie 2023-2030 (RES) dekken wij net als voorgaande twee jaren uit de middelen van de specifieke uitkering "Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid". De bijdrage voor the economic board (TEB) bedraagt € 1,07 per inwoner. Een stijging van € 0,03 ten opzichte van de begroting 2025. Hierbij is rekening gehouden met een verlenging voor de periode 2026-2030. In totaal een structureel voordeel van € 8.000 (programma 0 € 5.000 nadelig, programma 2 € 3.000 voordelig, programma 3 € 500 voordelig, programma 5 € 2.000 voordelig, programma 7 € 400 nadelig en programma 8 € 8.000 voordelig.) | ||||
Bijdrage GR ODRA | 10 | 10 | 10 | 10 |
De begroting 2026 van de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen (ODRA) laat een hogere bijdrage zien van in totaal € 38.000. Voor de basistaken is dit een verhoging van € 22.000 en voor de aanvullende werkzaamheden een verhoging van € 16.000. Deze verhoging is grotendeels het gevolg van de indexering van het uurtarief met 3% in 2026. Voor de dekking halen wij een bedrag van € 11.000 uit de formatieruimte bij team VTH. Per saldo een voordeel in programma 0 van € 10.000, een nadeel in programma 2 van € 200, een nadeel in programma 7 van € 37.000 en een nadeel in programma 8 van € 300. | ||||
Bijdrage GR SDL - onderdeel RID | -122 | -122 | -122 | -122 |
We ramen de bijdrage aan SDL onderdeel RID conform de meerjarenbegroting 2026-2029. Dit gaat om de loon- en prijsindex; 3,8% voor loon en 2,4% voor prijs. | ||||
Budgetmutatie dividenduitkering sportbedrijf Ataro B.V. | -130 | -130 | -130 | -130 |
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders is afgesproken dat Ataro B.V. jaarlijks een bedrag van ten minste €100.000 als dividend uitkeert. Eventuele winsten uitkomend boven dit bedrag mag Ataro B.V. inzetten ter versterking van haar eigen vermogen, met een maximaal bedrag van € 450.000. In de begroting is rekening gehouden met een dividenduitkering van € 230.000. Gebaseerd op de uitkeringen de afgelopen jaren, waaronder € 101.000 ten behoeve van het jaar 2023, is het in de begroting opgenomen bedrag te hoog. Het nadeel bedraagt € 130.000 structureel. | ||||
Budgetmutatie formatie en inschaling griffie | -30 | -30 | -30 | -30 |
Wij passen de formatie en de bijbehorende salarissen aan, conform de functies zoals vastgesteld in het functieboek griffie 2018. Dit houdt verband met landelijke ontwikkelingen om de griffie beter te positioneren en te equiperen met als doel de gemeenteraad strategisch te adviseren en ondersteuning te bieden. In lijn met de afspraken met de werkgeverscommissie om de griffiersfunctie meer strategisch in te vullen valt deze functie met ingang van 2026 in schaal 14. We ramen structureel € 30.000 bij. | ||||
Dividend Alliander | -43 | -43 | -43 | -43 |
De Raad van Commissarissen van Alliander heeft in overleg met de aandeelhouders het dividendbeleid aangepast. Dit was noodzakelijk om te waarborgen dat het beleid passend blijft bij de omvangrijke maatschappelijke opdracht waar Alliander voor staat. Er komt een plafond van € 100 miljoen op de absolute dividenduitkering. Onze gemeente heeft een aandeel in Alliander van 0,45% hetgeen betekent dat de dividenduitkering maximaal € 450.000 bedraagt. In onze begroting hebben wij € 493.000 geraamd; derhalve ramen we € 43.000 structureel af. | ||||
Verwachte compensatie loon- en prijsstijgingen gemeenschappelijke regelingen | 580 | 580 | 580 | 580 |
In de kadernota zijn de bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen geraamd inclusief de loon- en prijsstijgingen voor het jaar 2026. In de gemeentebegroting wordt deze compensatie pas na de meicirculaire in de begroting verwerkt. Hierdoor ontstaat nu in de kadernota een te negatief beeld. Daarom ramen wij nu in een stelpost de verwachte compensatie voor lonen en prijzen van de gemeenschappelijke regelingen. Samenvattend betekent dit dat de stijging van de bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen van € 800.000 voor een bedrag van € 580.000 wordt gecompenseerd. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Aanbesteding en implementatie cloudapplicatie Schuldhulpverlening | -55 | -35 | -35 | -35 |
In het kader van de voortdurende verbetering van onze schuldhulpverleningsprocessen en de digitalisering daarvan, is het noodzakelijk om een nieuwe applicatie aan te besteden die deze processen effectief ondersteunt. Het huidige contract met de leverancier kan niet verlengd worden, aangezien de leverancier stopt met de ondersteuning van het huidige, gedateerde product en het bestaande contract mag niet meer verlengd worden. Daarom is het noodzakelijk dat er een nieuwe, moderne oplossing die als cloudapplicatie beschikbaar komt. | ||||
Actualisatie budget doorontwikkeling dienstverlening | -50 | 0 | 0 | 0 |
Het uitgangspunt voor ons handelen is altijd onze inwoner. Bij het optimaliseren van onze processen leggen we de ‘reis’ af die onze inwoner maakt bij het aanvragen van een product of dienst. Hier komen concrete verbeterpunten uit waarmee we aan de slag gaan. Zo sluit het proces daarna niet alleen beter aan bij de behoefte, maar is het ook efficiënter ingericht. De expertise die hiervoor nodig is hebben we graag ‘in huis’. In 2025 leiden we een eerste lichting collega’s op. Om te zorgen dat we door de hele organisatie voldoende opgeleide medewerkers hebben, vragen we éénmalig €50.000,- voor 2026. | ||||
5. Financieel gezonde toekomst | ||||
Financieel gezonde toekomst - beleidsmaatregelen | 675 | 1.725 | 2.635 | 3.170 |
In deze wijziging is het totaalbedrag opgenomen aan voorgestelde beleidsmaatregelen. In de bijlage treft u per maatregel de onderbouwing aan. | ||||
Financieel gezonde toekomst - financieel technische maatregelen | 1.632 | 1.932 | 1.932 | 1.932 |
In deze wijziging is het totaalbedrag opgenomen aan voorgestelde financieel-technische maatregelen. In de bijlage treft u per maatregel de onderbouwing aan. | ||||
Financieel gezonde toekomst - inkomstenverhogende maatregelen | 828 | 1.083 | 1.538 | 1.793 |
In deze wijziging is het totaalbedrag opgenomen aan voorgestelde inkomstenverhogende maatregelen. In de bijlage treft u per maatregel de onderbouwing aan. | ||||
Totaal mutaties | 3.290 | 4.965 | 6.330 | 7.120 |